top of page

PARALLELLPROGRAM
Onsdag 9.11 kl. 10.15-11.15

a. Dans för Hälsa, Tellervo vån. 5
Dans för Hälsa är en forskningsbaserad metod för att stärka psykisk hälsa hos unga. Folkhälsan har en pilotgrupp i Helsingfors under ledning av Petra Turja. Målet har varit att nå unga som för tillfället lider av olika stressrelaterade kroppsliga besvär eller psykisk ohälsa. Petra Turja berättar om metoden och erfarenheterna i pilotgruppen. Pilotprojekt med dans ska stödja ungas hälsa - Folkhälsan

​

Utbildare: Petra Turja

​

​

b. Psykosociala förbundets projekt YAM, Unto Kanerva vån. 6
YAM står för Youth Aware of Mental health (ungdomar medvetna om psykisk hälsa), och är ett evidensbaserat program för skolelever som främjar diskussion, utvecklar färdigheter för att möta livets svårigheter och ökar kunskapen om psykisk hälsa. Programmet främjar utvecklingen av problemlösande förmåga och emotionell intelligens, till exempel hur man handskas med egna och andras känslor, relationer och empati. YAM riktar sig till hela klassen och utförs i klassrummet tillsammans med eleverna och utbildade YAM-instruktörer. Psykosociala Förbundet (fspc.fi).

​

Utbildare: Ann-Charlott Rastas och Camilla Roslund-Nordling

​

​

c. Vape, weed & lean – hur förhåller sig unga till rusmedel idag? Juhlasali vån. 3

Har du koll på hur unga ser på rusmedel i dagens läge? Vad är trendigt och vad är out? Krista Lindberg jobbar som utbildningsplanerare på Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf och kommer i kontakt med elever runtom i Svenskfinland genom lektioner i rusmedelsfostran. Under lektionerna diskuteras nikotinprodukter, alkohol och droger – speciellt cannabis – ur elevernas synvinkel. Hur förhåller sig unga till rusmedel? Vilka saker påverkar attityderna och valen i livet? Och hur kan vi vuxna bemöta unga i dessa frågor? Du har kanske redan sett nyaste statistiken, men nu har du chansen att höra om hur det ser ut i praktiken! ehyt.fi/sv

​

Utbildare: Krista Lindberg, Ehyt

​

​

d. Skydda barn, Jenny Matinaho vån. 6

Skydda barn presenterar föreningens material för att främja barns digitala säkerhetskunskaper och välmående i digitala omgivningar, inklusive Stop, Slow & Go materialpaketet och uppgiftshäftet om Kip-besättningen och hur det kan användas för att med elever behandla känslor och speciellt att behandla bekymmer och rädsla som kriget i Ukraina orsakat och för att återställa sin säkerhetskänsla. Stop, Slow & Go | Skydda Barn (suojellaanlapsia.fi) Kip- besättningen tar hand om bekymmer – Uppgiftshäfte – Suojellaan Lapsia

​

Utbildare: Matilda Sandvik

​

​

e. Körkort i psykisk hälsa till grundskolan, Yrjö Mäkelin vån. 6

Körkort i psykisk hälsa är ett för alla öppet elektroniskt läromedel för att förbättra färdigheterna inom psykisk hälsa i grundskolan. Elevernas färdigheter ökar i enlighet med läroplanen bl.a. i känslo-, kompis- och trygghetsfärdigheter samt i att hitta sina egna styrkor och hantera vardagen. https://mieli.fi/sv/material-och-utbildningar/material/korkort-i-psykisk-halsa-till-grundskolan/ MIELI Psykisk Hälsa Finland rf.

Utbildare: Merja Auramo, speciallärare och NEPSY-coach.

​

​

f. Barns och ungas välmående online, Väinö Voionmaa vån. 8

I workshopen presenteras några exempel på aktuella satsningar gällande barns och ungas digitala tillvaro. Hur kan vi stöda en hållbar vardag online?
 

Utbildare: Tove Ajalin och Maria Lingonblad/Folkhälsan samt Toppen-projektet/Sophie Feldt/Rädda Barnen 

​

​

g. Kompiskunskap FRK, Miina vån. 5

Programmet Kompiskunskap är en webbplats som lanserades våren 2021 och riktar sig särskilt till ungdomar och unga vuxna. Programmet kan genomföras oberoende eller som en del av Röd Korsets vänverksamhet. Programmet har också ett material som kan användas i undervisningen. Programmet och användningen av det presenteras under workshoppen.

​

Utbildare: Henri Backman

​

​

​

h. Erfarenheter och insikter från digital läxhjälp på svenska!

Juhlasali vån. 3

Kan man få hjälp med sina läxor genom att chatta?  Vad gör man på en digital läxhjälp och hur kan det se ut? Pia Wikholm, utvecklingsplanerare från SOS-barnbyar berättar om erfarenheter från projektet LäxHjälpen! LäxHjälpen för åk 7-9 är ett projekt inom det digitala förbyggande arbetet vid SOS-barnbyar.  Länk till sidan där chatten finns: https://www.laxhjalpen.fi/

​

Utbildare: Pia Wikholm

bottom of page